.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کجور مازندران محروم زیر برگ‌های سبز

محرومیت منطقه کجور در زیر برگ‌های سرسبز آن پنهان مانده و باید برای آن چاره اندیشید.
به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، منطقه کجور مازندران یکی از نقاط محروم، اما با استعدادهای بالقوه طبیعی و انسانی است که سالیان درازی است با وجود تلاش فرزندان این خطه سرسبز برای برون رفت از محرومیت‌های گوناگون همچنان محروم باقی مانده و از این رهگذر آسیب‌های جدی نیز در زمینه‌های مختلف بر آن وارد آمده است.

* راه‌ها محور اصلی توسعه
راه‌ها به عنوان محوری‌ترین و اساسی‌ترین نیازها برای توسعه در زمینه‌های مختلف است.
بنابراین اگر در هر منطقه‌ای استعدادهای بزرگ و بالقوه‌ای نهفته باشد، اما راه دسترسی مناسب وجود نداشته باشد هر گونه تلاش برای سرمایه‌گذاری و توسعه در چنین مناطقی به هدردادن سرمایه‌ها است.
عدم وجود راه و جاده‌های مناسب به ویژه در مسیرهای کوهستانی یکی از معضلات و مشکلات اساسی است که می‌تواند مشکلات و حوادث جبران‌ناپذیری را بوجود آورد.
جاده‌های کوهستانی منتهی به کجور نوشهر دارای پیچ و خم‌های فراوان و خطرناکی است که این امر خطرات زیادی را متوجه کسانی می‌سازد که قصد مسافرت به مناطق کوهستانی کجور و دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس را دارند.
این مشکل در ایام سرد زمستان به مراتب سخت‌تر است و خطرات گوناگونی، مسافران مقصد کجور شهرستان نوشهر را تهدید می‌کند. پرتگاه‌های منتهی به دره‌های بسیار عمیق، عدم نصب گاردریل کافی در مسیرهای خطرناک، استاندارد نبودن آسفالت جاده هنی سک به کندلوس، کمبود علایم راهنمایی و رانندگی، عدم خط کشی مناسب و خالی بودن زیر آسفالت‌های کناره جاده از مشکلات بسیار مهم در جاده‌های منتهی به بخش کجور و دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس است که بارها موجب بروز خطرات بسیار زیادی برای مسافران و گردشگران شده و با وجود برخی اقدامات انجام گرفته، اما تاکنون اقدام اساسی و ریشه‌ای در این باره انجام نشده و هنوز این مسیرها امنیت کافی را برای تردد خودروها به ویژه در شب را ندارد.
توجه ویژه و خاص به راه‌های ارتباطی در جای جای کجور می‌تواند به شکوفایی و رشد همه جانبه در کجور منجر شود.

* کشاورزی و دامداری
کجور یکی از مناطق مستعد برای کشاورزی و دامپروری در وسعتی زیاد همراه با تولید فراوان لبنیات و یا گوشت دامی است که می‌تواند این منطقه را به یکی از قطب‌های تولید لبنیات و فرآورده‌های گوشتی کرده و بخشی از بازارهای مازندران و حتی شمال کشور را به خود اختصاص دهد، اما در حال حاضر شاهد رشد معکوس کشاورزی و دامپروری در کجور بوده که این موجب بایر ماندن زمین‌های کشاورزی و دلسرد شدن مردم منطقه نسبت به تولیدات دامی و کشاورزی شده و عواقب جدی همچون به فروش رفتن زمین‌های حاصلخیز و ساخت وسازهای بی‌رویه و نگران کننده در اینگونه زمین‌های کشاورزی شده است.
اگر از کشاورزان کجوری حمایت‌های لازم شود و محصولات آنها از سوی نهادهای ذیربط دولتی تضمین خرید داشته باشد مطمئنا شاهد توسعه روزافزون کشاورزی در کجور خواهیم بود.

* صنعت گردشگری
صنعت گردشگری در کجور یکی دیگر از ظرفیت‌های بزرگ در این منطقه است، اما لزوم توجه به زیرساخت‌های گردشگری که از جمله آن راه‌ها است می‌تواند این منطقه را در جهان به قطب گردشگری بین‌المللی تبدیل کند.
ظرفیت‌های فراوان گردشگری در کجور بر کسی پوشیده نیست. همان طور که می‌دانیم از جمله نقاط توریستی و گردشگری در کجور که نقش بسیار بسزا و ارزنده‌ای در معرفی کجور مازندران داشته دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس است.
این دهکده توریستی تنها به خاطر طبیعت زیبا و سرسبزش شهره عام و خاص نیست بلکه مجموعه و موزه فرهنگى کندلوس چنان وجاهتى به این روستاى تاریخى بخشیده که هم‌اکنون روستاى کندلوس به یکى از قطب‌هاى گردشگرى استان مازندران تبدیل شده است.
این مجموعه تفریحى و تاریخى در سال ۱۳۶۷ به منظور ارج نهادن به فرهنگ و هنر و سنت مردم کجور، پس از سال‌ها تلاش توسط على‌اصغر جهانگیرى ساخته شد.
دهکده توریستى کندلوس اثرى ماندگار است که به پشتوانه تاریخ چند هزار ساله‌اش این روزها در انتظار ثبت در آثار ملى ایران است.
حاج میرزایدالله نظرپاک، شیخ على مقیمى کندلوسى و على‌اصغر جهانگیرى از جمله مشاهیر این دهکده گردشگرپذیر است.
نقاط زیادی در کجور وجود دارد که از نظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار قوی است بنابراین توجه جدی به بخش گردشگری در کجور می‌تواند به معرفی هرچه بیشتر این منطقه غنی از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی کمک قابل توجهی کند.

* منابع طبیعی
وجود جنگل‌های انبوه و چشمه‌های آب با خواص درمانی در کجور این منطقه را به یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی و جنگلی تبدیل کرده، اما نگرانی‌هایی نیز در این باره وجود دارد که می‌توان به تجاوز به حریم جنگل و قطع درختان برای گسترش زمین‌هایی که در حریم این جنگل‌های انبوه وجود دارند، است.
این موضوع نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده به گونه‌ای که شاید نسل‌های آینده از این مواهب الهی محروم بمانند و تنها در عکس‌ها و فیلم‌ها طبیعت بکر کجور را جستجو کنند.

* آب شرب
شاید به واسطه سرسبزی کجور این تصور پیش بیاید که مردم این منطقه از نظر آب شرب مشکلی ندارند، اما با وجود طبیعت زیبا و سرسبز هنوز هم روستاهایی در کجور وجود دارند که از نعمت آب شرب بهداشتی محروم هستند و این در حالی است که خاک این روستاها نیز حاصلخیزی خاص خود را داشته، اما به سبب عدم وجود آب بایر و کویری مانده‌اند و باعث مهاجرت ناخواسته روستاییان به شهرها شده و تنها به صورت فصلی و با مدت اقامت بسیار کوتاه به روستا باز می‌گردند.

* حیات وحش
یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعی در کجور که جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است وجود وحوش در مناطق جنگلی و ارتفاعات است که می‌توان از آن به عنوان موزه‌ای طبیعی یاد کرد.
شکار بی‌رویه وحوش از جمله شوکا و گوزن به صورت پنهانی در ارتفاعات کجور و به ویژه در ایام سرد و یخبندان زمستان زنگ خطر انقراض آنها را به صدا درآورده و در صورتی که تدابیری گسترده‌تری در این باره اتخاذ نشود به‌زودی شاهد انقراض نسل آنها خواهیم بود.

* اقتصاد
اقتصاد پویا و پایدار در پیشرفت هر منطقه نقش بسزایی دارد. اقتصاد پایدار و قوی در کجور یکی از ملزوم‌های اساسی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.
ایجاد فرصت‌های لازم برای حضور صنایع گوناگون در کجور که مطابق با اقلیم جغرافیای و طبیعی آن باشد و هیچ گونه آسیبی به منابع طبیعی و جنگلی و آب و هوایی آن وارد نکند می‌تواند مهاجرت به شهرها را بعد از سالیان دراز در کجور معکوس کرده و باعث توسعه و عمران و آبادی در کجور شود.

* مشاغل خانگی برای روستاییان
همان طور که هنرنمایی قشر روستایی در کجور از قدیم‌الایام در امر صنایع دستی زبانزد عام و خاص است، اما این امر با گذشت زمان و صنعتی شدن زندگی در روستاها باعث کمرنگ‌تر شدن این هنر اصیل و ماندگار در روستاهای کجور شده و حتی می‌رود تا هنر صنایع دستی روستاییان کجوری به فراموشی سپرده شود و حتی دیگر در گنجینه اذهان نیز جایی برای آن باقی نماند.
آنچه اکنون می‌تواند به احیا و توسعه و شکوفایی صنایع دستی روستایی (جوراب بافی و گلیم بافی ) کمک کند ایجاد کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی روستایی و برپایی نمایشگاه‌های دائمی برای به نمایش درآوردن و فروش صنایع دستی تولیدی روستاییان است که این امر مهم حتی موجب بازشناسایی فرهنگ غنی روستاییان کجور مازندران نیز می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.117 seconds.